Daisypath Vacation tickers

Daisypath Vacation tickers

October 04, 2010

persona

Aku belajar untuk berpuisi
belajar untuk menghuraikan metafora yang terbenam dalam hati,dalam diri
cuba untuk menginterpretasi semua personafikasi
menjadi frasa yang mungkin sukar untuk dimengerti..

..... ahhh.....
terdiam,kaku

sukar amat sukar..
aku masih mencari cari nilai estetik yang patut aku coretkan
ke mana?
di mana?
tak pasti...aku mengeluh sendiri

kala malam,aku merenung ke bulan
nian indah ciptaan Tuhan
tiada tolok bandingan..lantas datang segerombolan awan
indah bulan tiada kelihatan
hanya awan awan yang berlumba-lumba...
biarpun kelam malam,masih dapat aku bezakan
langit hitam dan awan kelabu...

.....tunduk memandang tanah....

terdetik dalam hati
'' nak hujan ni ''
ramalan seorang yang masih mencuba mencari bahasa puisi...
semakin buntu,semakin kusut
aku melangkah kaki bergerak pergi
sempat mendongak ke langit kelam
awan kelabu berubah hitam
dalam hati
'' sah nak hujan ''
melangkah pantas
menghindar dari titis-titis air yang akan turun menyiram bumi

.....hujan....

terasa hentaman titis air hujan yang jatuh menimpa bumi
menimpa diri ini
langkah makin laju
bulan yang tadi terang menyinari
makin hilang dibalik gerombolan awan..
aku terpikir
inilah persona yang aku lalui
metafora yang tidak perlu diinterpretasi...


No comments: